top of page

אחר צהריים תנועתי - סגולה לשינה טובה אצל התינוק

מאת דקלה שלום, מדריכת ליווי התפתחותי בשיטת "צעד ראשון".
 מנהלת "חיוכים - הבית לחוגי תינוקות"

 

בין אם אנחנו בחופשת הלידה ומבלות את רוב זמנינו עם הגוזל ובין אם הקטנטנים שלנו כבר במסגרות – אחר הצהריים הוא בדרך כלל זמן המשבר. אנחנו עייפות ומשוועות לזמן מנוחה על הספה... הפיתוי גדול לפתוח את הטלוויזיה, להוציא משחק קופסא או להניח בלול ולספור את הדקות עד לארוחת הערב, המקלחות והשינה המיוחלת (או שלא).

אבל מה שאנחנו לא חושבות עליו הוא שתינוקות וילדים בגיל הרך זקוקים לתנועה. כבר דיברנו על חשיבות התנועה בטיפ הקודם, ואם השינה היא נושא שקרוב לליבנו – יש לתנועה אחה"צ חשיבות גדולה עוד יותר. קטנטנים שמקבלים תנועה וחוויות מאתגרות אחר הצהריים – ישנו טוב יותר בלילה. זה בעצם ברור וטריויאלי לחלוטין, לא?

הדגש חשוב בנושא הזה הוא הנושא של עייפות יתר או קושי להיכנס למצב המנוחה: 
אמנם נרצה לאתגר ולהניע את הקטנטנים כמה שיותר – אבל לא אם הם עייפים ולא על חשבון תנומת אחה"צ אם הם זקוקים לה: הדבר עלול להוביל לעייפות יתר, "הוא עבר את השעה שלו" – וקושי בהירדמות. ולכן – שימו לב מתי הילד מתעייף וגם תנו לו זמן "להוריד רמות אנרגיה", לעבור את טקס השינה ולהיכנס למנוחה לפני הכניסה למיטה וההירדמות.

אז איך מספקים לילדים אחה"צ תנועתי, שכולל גם יתרונות התפתחותיים?

  • מנשא: שימו במנשא החביב עליכם וצאו לטיול בחוץ! במנשא התינוקות חווים תנועה בצורה טובה יותר מאשר בעגלה (שם יש בולמי זעזועים...) והם עטופים ומוגנים.

  • בגן השעשועים: שימוש יצירתי במתקנים – נדנוד בנדנדה לכיוונים שונים ועם עצירות בגבהים שונים, כשהם מתנדנדים עודדו אותם לשלוח ידיים ולתפוס צעצועים שאתם אוחזים לפניהם, מצידם או מאחוריהם (אפשר גם לפוצץ בועות סבון – כל ילדי השכונה מיד יבואו גם J). לטפס על המגלשה מלמטה למעלה או להתגלש בתנוחות שונות... טיפוס על מתקנים בגבהים שונים, זחילה מתחת (גם למי שכבר הולך!) וכו'.

  • בבית: אפשר לייצר "גן שעשועים" משלנו! פזרו בסלון כריות, שרפרפים, חישוקים, מכשולים יצירתיים מכל סוג (חבילות של חיתולים, כסאות...) ועודדו את הילדים לזחול/לטפס מעל ומתחת, לקפוץ, להתגלגל ועוד. בנו ביחד "מבצר" מכריות, פופים ושמיכות ואתגרו אותם לנסות ולהיחלץ ממנו בדרכים שונות.

  • חוגים: ג'ודו, קפוארה, התעמלות – לא רק לבנים! גם בנות ירוויחו מהתירגולים, הנפילות, ההתנגשויות והריצות...

 

ואיך אתם מבלים את אחר הצהריים שלכם? 
נשמח לקבל טיפים ורעיונות יצירתיים נוספים בתגובות!

Please reload

bottom of page