top of page

איך יוצרים זמן איכות עם הילד/ה, כשאין זמן/כוח

מאת: חגית מוזס- תרפיסטית בשילוב אומנויות M.A

 

לאחרונה מדברים הרבה על החשיבות של יצירת "זמן איכות" עם כל ילד

ובטח רק מקריאת הכותרת אתם מהנהנים ואומרים, "זה חשוב, אבל איך באמת אפשר למצוא זמן וכוח לזה ?" 

לנו ההורים כיום אין יותר מידי זמן ובטח שלא חשק וכוח, אבל ליצירת זמן שכזה עם הילדים יש חשיבות רבה.

יתרונותיו של יצירת "זמן האיכות" עם הילד :

* העלאת הדימוי, הביטחון העצמי ותחושת השייכות- ילד שההורה שלו מפנה זמן כדי להיות איתו לבד מקבל מסר של -" אני שווה, אני רצוי, אני מוערך וראוי לאהבה, אני חשוב לאבא ואמא שמפנים ולו מעט זמן כדי להיות איתי לבד", הוא מקבל תחושה של " רואים באמת מי אני, מעבר לש"ב ולציונים". הרבה ילדים בקליניקה שלי במהלך טיפולי תרפיה באומנויות מביעים בפני את הצורך שלהם בזמן איכות עם הוריהם , דרך ציור ומשחק השלכתי ודרך משפטים קונקרטיים וישירים שהם מבטאים לא מעט, כמו למשל: "אני רוצה שאבא, או אמא לפעמים סתם כך ישבו וישחקו איתי לבד, בלי האחים שלי, או יעשו איתי יצירה, ילכו איתי להליכה, לרכב על אופנים, לקנות גלידה ונהיה רק אנחנו. ושלא יחנכו אותי בזמן ולא יכעסו עלי ושלא יחשבו שאם הם ישבו איתי על שעורי בית חצי שעה אז זה היה מהנה ומקרב בשבילי, כי זה לא. זה רק הופך אותם למורים מלחיצים שלי ולא להורים. רוצה שנדבר סתם כך ונצחק ואוכל לספר להם על דברים טובים ורעים שקורים לי ולא לספר רק לך או לחבר/ה, אבל תמיד נראה שאין להם זמן וכוח ואם כן אז זה רק לאח הקטן, או שכן משחקים כבר, אבל בעיקר בשבת ואז זה עם כל האחים ביחד, אבל לא איתי לבד."

* חיזוק הקשר והעמקת השיתוף הרגשי- הזמן המשותף מחזק ומשפר את הקשר האישי בין ההורה לילד. כשהילד רואה שההורה פנוי רק עבורו הוא ירצה לשתף אותו ביותר חוויות מעולמו הרגשי. הוא יסכים לשיתוף פעולה עם ההורה ולהכיר גם בגבולות שהוא מציב ובכלל רמת הריבים והחיכוכים בינו לבין הוריו תפחת.

* הרגעה והפחתה של המריבות בין האחים- גם רמת המריבות והחיכוכים בין הילד לאחיו תפחת ככל שזמני האיכות ירבו ויהיו קבועים יותר. כשקיימת תחרות בין האחים על תשומת הלב של ההורים, הילדים חשים שהם צריכים להילחם על המקום שלהם לפעמים בדרכים שליליות. אולם כשילד יודע שיש זמן מוגדר בשבוע, או יותר,זמן שהוא רק עבורו יחד עם ההורה ושבו הוא לא צריך להילחם כדי להיות קרוב לאמא או אבא כי הוא מקבל את זה מהם בלי לדרוש-  הדבר מפחית את המתח סביב התחרות מול האחים האחרים, ויכול ליצור רגיעה או להפחית את המריבות.

מתי ? טיפים פרקטים למציאת זמן איכות עם כל ילד, גם כשאין זמן/כוח:     

חלקכם חוזרים מאוחר מהעבודה עייפים ועמוסים מכל היום וגם מי שחוזר בשעות הצהרים-אימהות ואבות, עדין לרוב תמצאו את עצמכם אולי עייפים פיזית ונפשית ומלאי מטלות טכניות שמחכות לכם בבית- הכנת ארוחת צהרים, עזרה בשעורי בית, הסעות לחוגים,טיפול בצרכי הבית, סדר וניקיון, גישור ושפיטה בין ריבי הילדים וכו',     כל אלו מקשים במציאת זמן פרטי עם הילד. ובכל זאת זמן איכות לא תמיד חייב להיות ארוך בזמן, או יקר מבחינת הוצאות כספיות ומשאבים.

1)בזמן ארוחות צהרים ו/או ערב- כשאת/ה מתפנה לשבת מול הילד ולו במשך 10 ד' בזמן שהוא אוכל, כדי להקשיב לחוויותיו ולשוחח איתו שיחה זורמת ונעימה, הילד חש שהוא חשוב, שאכפת לכם ממנו ומעולמו ושהתגעגעתם.                            

2 ) הוצאה מוקדמת מהגן/בי"ס- אפשר להוציא פעם בשבוע את אחד הילדים יותר מוקדם ולהיות איתו לבד לזמן איכות של שיחה או/ו משחק משותף, ל15-30 ד'-בגן השעשועים בגלידרייה, בפיצרייה וכו'.

3 ) בהמתנה ל- חוג של האח/ות, תור ארוך בקופ"ח וכו'- רצוי לנצל את זמן ההמתנה לילד בחוג לזמן איכות עם אחיו, וכנ"ל בתור לרופא. במקום להעביר את הזמן בשיחות בפלפון, או בקריאת עיתון כשהילד לידינו אכשהוא מעסיק את עצמו או משתעמם, נקדיש את הזמן איתו לשיחה, משחק קריאה, או יצירה - בהתאם לגילו.    

4) כשהאח/ות אצל חבר- נצלו את הזמן שהאחים האחרים בפעילות מחוץ לבית –בתנועת נוער, אצל חבר וכו', כדי להקדיש ולו מעט זמן איכות לילד שנשאר איתכם לבד בבית. בטוח שהילד מאד ישמח שהוא סוף סוף לבד ללא תחרות על תשומת ליבכם.

5) בערב-באמבטיה או במיטה לפני השינה- זמן אמבטיה יכול להיות זמן נהדר ורגוע לזמן של משחק משותף עם הילד תוך כדי שיחה ושיתוף על חוויות מהיום. אם ניתן רצוי לסדר את זמן השינה כך לפחות פעם/פעמיים בשבוע הורה אחד מרדים את שאר הילדים, כך שההורה האחר מתפנה להיות יותר זמן 10-15ד' עם ילד אחד בלבד-להקריא לו סיפור ולשתף בחוויות מהיום שעברו-הילד וגם ההורה. ככלל, דעו שככל שההורה משמש דוגמא בכך שהוא פתוח רגשית וגם מספר מעולמו דברים נעימים ולא נעימים שקרו לו במהלך היום, הילד לומד מכך שגם הוא יכול לחשוף את רגשותיו לספר. אפשר גם לעשות עיסוי בזמן הזה, לדמיין ביחד על מה הוא הולך לחלום, להאזין למוסיקה נעימה ורגועה, לשיר שיר ערש וכו'.   

 

איך? הכנות פרקטיות ורגשיות לזמן איכות עם הילד-

כלל זהב שחשוב לזכור- לעשות כל מה שנעים לילד אך שגם יהיה נעים לכם.  בזמן הזה אין שיחות חינוך ומוסר אלא רק שיחות מהנות וזורמות וזמן לשיתופים רגשיים מהלב שלכם ושלו, גם אם זה תוך כדי העשייה משותפת. אני ממליצה ש"זמן האיכות" הראשון יהיה- אחה"צ של פעילות הכנה ל"זמני איכות". דברו עם הילד על החשיבות שהחלטתם לתת לזמני איכות איתו. רצוי שתקבעו לזה זמן שבועי/דו-שבועי קבוע ,אם זה אפשרי מבחינתכם. הזמינו את הילד להמציא שם לזמן המיוחד שלכם יחד. יש ילדים שהמציאו לזה את השם: "זמן מלך", זמן של כייף", "הזמן של אמא/אבא ו__" וכו'.  צרו עם הילד בהתאם לגילו, בריסטול גדול ומקושט שעליו תכתבו, אתם או הוא- רשימה של 6-10 פעילויות שונות לזמן איכות בבית ומחוץ לבית. מעליו רשמו ככותרת את השם שבחרתם לזמן הזה. התחילו בלשאול את הילד מה הוא היה רוצה שתעשו יותר ביחד- בבית ובחוץ ומתוך מה שיאמר, בשיחה זורמת וכנה, בחרו את הדברים שנראים לכם ברי יישום- פעילויות שיהיו נעימות לשניכם ושלא דורשות יותר מידי לוגיסטיקה או הוצאות כספיות. הסבירו לו מדוע יש דברים מהצעותיו שתוכלו ליישם ומדוע יש דברים שלא תוכלו, או שתוכלו, אך רק לעיתים רחוקות- כמו בקשה שלו לזמן איכות במסעדה לבד, בלונה פארק- דברים גדולים שנשמרים לזמנים מיוחדים. את הבריסטול תלו במקום מוסכם ובולט בבית- על המקרר, או בחדרו.

חשוב! אף פעם אל תשמשו בזמן האיכות כעונש על מעשה שלילי. "זמן איכות" הוא חשוב רגשית ומטרתו לא לשמש כאיום על התנהגויות שליליות וגם לא כצופר ששמור רק להתנהגות חיובית. הוא זמן קבוע ובסיסי שקורה ויהי מה ודווקא השמירה על העקביות שבו, היא שתמנע, או לפחות תפחית מקרים של התנהגויות שליליות.

ועכשיו, אחרי שנהנו בזמן איכות משותף, איך נעלה שלב וגם נעודד אותם  במהלך "זמן האיכות" לשתף אותנו בעולמם הרגשי ? מה אפשר לעשות בפועל? על זה במאמר הבא....

רוצים לשמוע עוד  עצות על איך יוצרים זמן איכות, איך מעודדים שיתוף רגשי ומקשיבים לילדים כך שגם יקשיבו לנו, איך שמים גבולות וכיצד מתמודדים עם ריבים בין אחים?

מאת: חגית מוזס- תרפיסטית בשילוב אומנויות M.A - מטפלת רגשית בילדים ובנשים, ב"אומנות התרפיה"- קליניקה בפ"ת.
 מדריכת הורים ומנחת קבוצות מוסמכת.

Please reload

bottom of page