מפלצת מתחת למיטה/ על פחדים בחדר הילדים

מאת אסתי ויסמן, NLP Master Practitioner, NLP Trainer

 

ליהלי בן ה-5 יש אריה מתחת למטה...
ליאיר בן ה-7.5 יש בחדר מפלצות דביקות עם קרניים,
גילי בת ה-3 תמיד רואה על הקיר חרקים ועכבישים...
ואיך נראית המפלצת של הילד שלכם ? 


לכל אחד יש את המפלצת שלו. היא יכולה לשנות צורה, גודל, צבע, אבל היא תמיד תופיע בשלב כלשהו.

בדרך כלל לא ידוע לנו מה מקור הפחד, וזה לא ממש חשוב. זה יכול להתחיל מסיפור תמים כמו במבי (שם נטרפת אימו ע"י חיה אחרת) או מסרט על חייזרים, או אולי כשהאחות קפצה על השולחן בצרחות של "ג'וק ! ג'וק !...".  אך ברור שהפחד מתחיל בשלב מסוים בו הילד מבין יותר. כשהוא מבין שמשהו מסכן אותו, אז הוא מתחיל להרגיש את התחושה שגורמת לו לבקש שלא תעזבי אותו בלילה,  או לישון עם אור בחדר,  או שהוא מגיע בריצה באמצע הלילה עם דופק מהיר כמו אחרי ריצת מרתון.

קיימות שיטות רבות להתגבר על הפחד  אצל ילדים, ובכל זאת מצאתי מכנה משותף אחד לכולן והוא מתבסס על אמרה ישנה:If you can't beat them – join them. (או בעברית: אם אתה לא יכול לנצח אותם - הצטרף אליהם). מוכר לכם ?

 זה עובד בכל מצב בחיים, וגם פה. אסביר למה הכוונה:

המפלצות הם כל המתנגדים, המאיימים, המתחרים, המפחידים, המקשים ו"האנשים הרעים" שאנו פוגשים בדרך. הם קיימים בכל מקום בצבעים, גדלים, צורות וסגנונות שונים. כשרוצים לנצח אותם,

הדרך המנחה היא  "להתגבר עליהם בטוב": ברוגע ונועם. לא באלימות מילולית, וגם לא בכל צורה אחרת של כוח. איך עושים זאת ?

 לתהליך שני שלבים: הצטרפות והובלה.
-  נותנים לפחדים ולמפלצות את הכבוד הראוי להם, מכירים בקיומם. מצטרפים לחוויה של הילד.
שומעים אותו, מבינים אותו, נותנים לו להרגיש שאנו אתו בבעיה.

בשלב ההובלה – ניתן לילד לבחור איך הוא חושב שניתן  להתגבר על הבעיה. לבקש שיציע מספר דרכים ויבחר אחת לביצוע.

 כך, בדרך של שיתוף פעולה ימצא הפתרון. לדעתי תופתעו מהרעיונות היצירתיים שתשמעו.

 חשוב לציין  שתוך כדי התהליך יש לוודא מה הילד "מרוויח" מנוכחות המפלצת ואם הוא מוכן לוותר על הרווח הזה, כדי שהמפלצת תפסיק לבקר אותו.

 ומה היא הדרך שלכם לשיתוף פעולה ?

 

אסתי ויסמן  052-7468588   esti.wn@gmail.com

 

Please reload